Ze života školy

Jak probíhá výroba železobetonových prefabrikovaných dílců se dozvěděla třída 3.E, která vyrazila na exkurzi do výrobního závodu A-Z PREZIP v Horních Lukavicích nedaleko Plzně. Žáci měli možnost prohlédnout si kompletní výrobní postup od přípravy bednění, ohýbání a vázání výztuže přes míchání betonu až po expedici železobetonových a předepjatých dílců určených zejména pro halové stavby. Děkujeme společnosti A-Z PREZIP za zajímavou a přínosnou exkurzi.

prefa_25.png

Několik žáků z 2. a 3. ročníku se již připravuje na další ročník závodů betonových kánoí, který se bude v letošním školním roce konat v Otrokovicích. První návrhy kánoe si můžete prohlédnout na instagramovém profilu @betonari_z_dusni.
 
Pojďme se ale ohlédnout za výrobou loňské betonové kánoe. Tým tehdy zvolil technologii vnějšího plechového bednění, díky níž vznikl jednoduchý tvar s rovným dnem. Použitá směs lehčeného vláknobetonu s plnivem z expandovaného skla dosahovala objemové hmotnosti pouhých 1300 kg/m³, a čtyřmetrová kánoe tak vážila jen něco málo přes 90 kilogramů.
Po betonáži následovalo broušení a tmelení povrchu cementovou stěrkou. Závěrečnou tečkou bylo ozdobení povrchu grafikou a logy partnerů soutěže, které kánoi dodaly finální vzhled. Poté jsme mohli kánoi otestovat na Vltavě a následně vyrazit na závody pořádané na rybníku Šeberák.
 
kanoe_stavba_25.png

Stalo se už milou tradicí, že dopraváci každým rokem navštíví nějakou stavbu firmy COLAS. Také letos jsme se čtvrťáky vyrazili nejprve do sídla firmy, kde jsme si poslechli povídání o náplni práce firmy. COLAS je totiž významnou firmou působící v oblasti silničního stavitelství. Následně jsme se dopravili do obce Zbuzany, kde COLAS rekonstruuje páteřní místní komunikaci. Po odborném výkladu a četných dotazech jsme si celou stavbu místní komunikace prošli. Bylo zajímavé sledovat rozpracovanost jednotlivých etap stavby od už zrekonstruovaných úseků po úseky s odkrytou zemní plání. Děkujeme COLASu za velmi zajímavé silničářské exkurze!

colas_25.png

Do 3. listopadu lze hlasovat o titul Stavba roku 2025. V letošním, již 33. ročníku soutěžní přehlídky staveb můžete podpořit i novostavbu naší tělocvičny.

stavbaroku.jpg

Na přelomu září a října se vyrazili dopraváci ze třetího a čtvrtého ročníku podívat na rekonstrukci železniční trati Beroun – Srbsko. V této době tam byl totiž k vidění unikátní stroj pro sanaci železničního svršku AHM – 800. Tento stroj je dlouhý bezmála kilometr, umí nadzvednout pražce, odtěžit štěrkové lože a zároveň vytváří novou pláň železničního svršku. Vůbec nám nevadilo, že jsme se ke stroji dostávali doslova cestou necestou (byl totiž v širé trati), protože to byl velký zážitek! Děkujeme Správě železnic a firmě Swietelsky za zprostředkování exkurze a úžasný odborný výklad!

sz_25.png