Ze života školy

Kéž by všechno jenom bylo, a nehledala se samá pro a proti. A když už se nějaká ta pro a proti objeví, tak by bylo fajn si vybírat ta pro, která jsou člověku příjemná a pro jeho budoucnost účelná. V tomto jsou mistři Japonci. Protože musí. Aby přežili. Přelidněná města, desítky tajfunů za rok, každodenní zemětřesení, tsunami, záplavy a sesuvy … je to skutečný boj. Nekončící zdokonalování všeho pak dělá z Japonska inspirativní živou učebnici. Samotná vyspělost Japonska je pak vidět všude, ať už to jsou všudypřítomné bezplatné a čisté veřejné toalety nebo vynikající doprava a služby. Je štěstí, že máme přátele na univerzitách v Tokiu a v Jokohamě, kde tak můžeme vidět, jakým způsobem jsou vzdělávány nové generace odborníků. A jeden takový budoucí odborník se dokonce za měsíc objeví u nás na škole. Starý dobrý známý profesor Maruyama vysílá svého studenta do Česka si prohlédnout naše jaderné elektrárny, ale také se podívat, jak naši odborníci vznikají už na střední škole. V tomto jsme Japonsko opravdu předběhli. No, teď si jen přejme, aby naši dobře rozjetí studenti tempo udrželi a v budoucnu se stali pro naše japonské přátele jejich plnohodnotnými a uznávanými kolegy.
 
Japonko_25.png
Přestože nám počasí příliš nepřálo, navštívili jsme Labskou přehradu, podnikli výlet ke Špindlerově boudě podél Labe a zúčastnili se orientačního běhu centrem města. Večery jsme pak trávili seznamovacími hrami, při nichž jsme si užili spoustu zábavy.
 
adapt_1E.png

Ve středu 10. září 2025 obdržel náš žák 4. A – Michal Babuka pamětní list a upomínkový dar za účast v soutěži Středoškolská odborná činnost, kterou vyhlašuje Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. Michal se v krajském kole přehlídky se svým projektem umístil na 3. místě. Pamětní listy všem oceněným předal Mgr. et Mgr. Antonín Klecanda, MBA radní pro oblast školství, sportu a volnočasových aktivit v Brožíkově síni Staroměstské radnice. Michalovi moc gratulujeme!

soc_brozik_25.png

Ve dnech 10.–12. září absolvovala třída 1.C adaptační kurz ve Špindlerově Mlýně. Hned první den se žáci zapojili do seznamovacích aktivit a odpoledne vyrazili na orientační běh, tentokrát ve trojicích. Večer pak následovaly společné hry, které pomohly stmelit kolektiv. Čtvrteční program začal výjezdem autobusem na Špindlerovu boudu, odkud jsme se vydali pěšky po turistických značkách zpět do Špindlerova Mlýna. Odpoledne se osvěžili v plaveckém bazénu v Bedřichově. Večer se pak o zábavu postarali sami žáci, kteří si ve skupinách připravili pestrý program pro své spolužáky. V pátek po snídani už následoval návrat do Prahy.

adapt 1C 25

I když jsou ocel a beton všude na světě prakticky stejné, staví se z nich na různých místech světa trochu jinak. Výrazně do způsobu stavění promlouvá kulturní tradice národa, ekonomická a tedy technologická vyspělost a třeba i místní přírodní poměry, i ty extrémní. Toto vše se pak odráží ve stavebních normách a předpisech, kdy i samotné filozofické pojetí těchto norem se může významně lišit. Takže například někde se staví „přímo na zakázku“ funkce konstrukce, přírodních poměrů a použitých materiálů, tzv performance-based design, a někde se staví na základě roztočení pravděpodobnostní rulety, tedy odborněji na základě statistických vyhodnocení a z nich odvozených kritérií. Výsledná konstrukce je tak či tak zcela bezpečná, ale může vypadat jinak. Zde je možné si všimnout, že úspěšný architekt musí být bezesporu i vynikající stavební inženýr, aby ve svém návrhu zohlednil veškeré podmínky, nejenom sebe. Toto jsou například témata pro zamyšlení těch studentů, kteří se chtějí podílet na realizacích staveb, kdy investor či zhotovitel pocházejí z odlišného prostředí. Samozřejmě nejlepší je se seznámit s těmito odlišnostmi přímo na místě a plně vnímat prostředí a lidi okolo. Internet však nabízí dostupnější možnosti pro studium rozdílů a stanovení si svých studijních cílů, a to pro každého. Každopádně platí, že … Štěstí přeje připraveným!

korea_25.png