Ze života školy

V pátek 8.dubna 2022 jsme měli s dopraváky ze 2A sraz na Letné, abychom vstupem sousedícím s podzemními garážemi sestoupali po schodech do technologického centra tunelu Blanka. S našim průvodcem panem Ing. Pavlem Šourkem, technickým ředitelem firmy Satra jsme si prohlédli záložní velín, rozvodny, propojku mezi oběma tubusy tunelu, nakoukli jsme i do samotného tunelu. Nejpůsobivější ale asi byla strojovna zajišťující odvětrání tunelů, do které jsme šli podzemím cca půl km. Strojovna je 30 m pod povrchem, je to obrovský podzemní prostor s obrovskými ventilátory. Exkurzi jsme zakončili na povrchu u komínu vypouštějícím vzduch z tunelů, který má zajímavou architektonickou úpravu.
blanka22
S dopraváky ze 4.ročníku jsme 6.dubna 2022 navštívili na pozvání Správa železnic rekonstrukci nádraží Vysočany. Imponovala nám nová architektura vysočanského nádraží, které se změní k nepoznání. Stará nádražní budova byla zbourána a nahradí ji nová nádražní hala v úrovni Paříkovy ulice. Bílé pohledové betony nového zázemí stanice jsou velmi pohledné, celá stanice včetně podchodu a nástupiště působí moderním dojmem. Zajímavý byl i popis rekonstrukce přilehlé trati pro parametry koridoru.
 
vysočany 22

Díky laskavému pozvání firmy Strabag Česko jsme s dopraváky 2. a 3. ročníku vyrazili dne 12.4.2022 na letiště Václava Havla. Po přísné bezpečnostní kontrole jsme i s autobusem vyrazili k hlavní ranveji 06-24, která je v současné době uzavřena. Firma Strabag zde provádí podél celé ranveje výměnu kabelů a případnou terénní úpravu přiléhajících travnatých ploch. Byl nám vysvětlen průběh rekonstrukce betonové vozovky ranveje v roce 2013 i důvod současných úprav, kdy byl povrch CB vozovky zbroušen. Dozvěděli jsme se zajímavosti z průběhu tehdejší i současné rekonstrukce. Velkým zážitkem samozřejmě byl i pocit projít se po ranveji – nebo po ní jet autobusem. Exkurze pro nás byla opravdu jedinečná.

Ranvej 2022

Někdo si nejnovější technologie kupuje, někdo si je prostě vymýšlí a sám i vyrábí. Je to jako snění, ale i zhmotňování snů, oboje najednou. To nám dnes ukázal Ing. Michal Kovářík se svými studenty doktorského a bakalářského studia ve své laboratoři betonového 3D tisku na Fakultě stavební ČVUT v Praze. Ing. Michal Kovářík vyučuje na naší průmce první a druhé ročníky počítačové modelování. To, že zvládnutí základů těchto počítačových dovedností je samozřejmostí pro uplatnění v budoucí stavební praxi plné robotiky a automatizace, dnes přímo u 3D tiskárny poznali studenti druhých a třetích ročníků, přičemž někteří z nich se již nyní podílejí na vývoji různých automatů a robotů přímo v laboratoři na naší škole v Dušní. Flexibilní bednící formy ovládané počítačem? Předpínané pletené bednění upravované pomocí obrazové analýzy? Ano, například toto, ale i spolupráce na vývoji technologie 3D tisku betonu je možná. Stačí projevit zájem a dveře ke schodišti hi-tech poznání se hned otevřou. Pak už jen schůdek po schůdku stoupat. Co se týče navrhování pokročilých stavebních konstrukcí, tak CAD a KOC je samozřejmost disciplinovaně zvládnout, to je prostě základ. Ten skutečný příběh počítačových kouzel začíná s Rhinoceros 3D, s Grasshopper 3D, nebo s Wallacei .... i to nás může naučit pan učitel Kovářík.

3Dtisk beton

Třída 4.D navštívila na začátku dubna stavbu bytového domu v pražských Stodůlkách, kterou provádí společnost GEMO a.s... Na první pohled běžná stavba zaujme svým umístěním pár metrů nad tubusem metra trasy B. Kromě prováděných monolitických konstrukcí měli žáci možnost vidět unikátní antivibrační řešení, tvořené pryžovými prvky a masivními ocelovými pružinami, které mají eliminovat vibrace od projíždějících souprav metra.

BD luka pruziny