Cement, mikrosilika, expandované sklo, vlákna, voda a plastifikátor - to jsou složky vysokohodnotného betonu ze kterého stavíme kánoe. Letos se tohoto nelehkého úkolu zhostilo 8 středních škol napříč republikou. Slavnostní vyvrcholení několikaměsíčního úsilí středoškolských týmů jsme uspořádali pod záštitou Fakulty stavební ČVUT 12. a 13. června na rybníku Šeberák v Praze - Kunraticích.
 
Plechové, laminátové, dřevěné, nebo zděné bednění? Vnitřní, vnější, či snad oboustranné bednění? Osvědčená receptura nebo snaha o inovaci? S těmito otázkami se musely týmy vypořádat během celoročního projektu betonové kánoe, svá rozhodnutí si ve čtvrtek v podvečer odprezentovali a obhájily před ostatními soutěžícími a odbornou porotou. Ta ocenila nejen provedení ale také kreativitu, nápady a prezentaci týmu.
 
  Snímek_obrazovky_2025-06-18_124606.png
 
 
Snímek_obrazovky_2025-06-16_202719.png

 

Soutežní jízdy betonových kánoí  

Za slunečného pátečního rána se začaly pomalu spouštět betonové kánoe na vodu. Jízda v těchto kánoích dá posádce rozhodně zabrat. Přestože je použit lehčený beton, kánoe váží okolo 100 kg, nejtěžší z kánoí vážila dokonce přes 200 kg, a jsou více vratké, než klasické kánoe. Jak probíhaly jízdy můžete zhlédnout ve videu:

 
kanoe_jizdy_25.png
 
 

Jak si vedly jednotlivé týmy?

Letošního ročníku se zúčastnily:
Vyšší odborná škola stavební a Střední průmyslová škola stavební, Praha 1, Dušní 17,          
Střední průmyslová škola stavební akademika Stanislava Bechyně Havlíčkův Brod,

Střední průmyslová škola stavební a Obchodní akademie, Kladno, Cyrila Boudy 2954,
Střední průmyslová škola Otrokovice,
Střední škola řemesel, Šumperk,
Střední škola stavební Jihlava,
Střední průmyslová škola stavební, Hradec Králové, Pospíšilova tř. 787,
Průmyslová střední škola Letohrad.

 

Samotné závody jsou koncipovány jako odměna za vytrvalou týmovou práci v průběhu školního roku, přesto však týmy měly možnost zabodovat hned v několika kategoriích. Ve čtvrtečním bloku přednášek byly oceněny týmy z Prahy, Šumperku a Havlíčkova Brodu za prezentaci týmu.

Hodnocena byla také technologie betonu, za využití odpadního materiálu do betonu získal ocenění jihlavský tým, za vývoj nových vláken do betonu pak tým z Otrokovic. Účastníci ze Šumperka zvolili pro výrobu kánoe vláknocementové desky, zajímavostí je, že zpracování desek museli zvládnout do 45 minut. Od odborné poroty získali cenu za inovativní přístup a technologii betonáže.

Mezi nejsložitější proces výroby betonové kánoe patří bezesporu výroba bednění, tým z Dušní získal ocenění za plechové bednění, jihlavští stavaři za precizní zpracování dřevěného bednění a kladenský tým za zajímavé využití zděného bednění.

Šestou kategorií bylo oceněn za design, tým z Dušní za grafické pojetí kánoe Konkrýtky, tým z Otrokovic za barevné pojetí a z Hradce Králové za stylizaci dračí lodě.

Páteční soutěžní jízdy proběhly ve čtyřech kategoriích. Chlapeckou posádku vyhrál tým z Prahy, druhé místo Hradec Králové a třetí místo Havlíčkův Brod. V dívčí posádce zabodovaly týmy v pořadí Letohrad, Praha, Kladno. Smíšenou posádku vyhrálo družstvo z Letohradu, následovala Jihlava a Kladno. Poslední závod s libovolnými posádkami byl koncipován jako dlouhý s otočkou, v tomto závodu zvítězil Hradec Králové, Havlíčkův Brod a Šumperk.

Touto akcí byl 2. ročník soutěže betonových kánoí slavnostně zakončen, symbolické pořadatelské pádlo převzal od ředitelky naší školy, PaedDr. Marie Plíhalové, ředitel Střední průmyslové školy Otrokovice Mgr. Libor Basel, MBA. Přestože se závody v Otrokovicích budou konat až za rok, zástupci zúčastněných škol již přemýšlí, co vylepšit, až začátkem školního roku začnou s dalšími žáky pracovat na nové kánoi.

Děkujeme všem týmům za vydařenou akci a těšíme se na lednové setkání na Fakultě stavební ČVUT v Praze.

kanoe_vysledky_25.png