Sešli jsme se vlastně až 11. 3., protože jsme měli počkat na pana Ing. Krulikovského, našeho průvodce a vedoucího služby Stavby a tratě Dopravní cesta Metro, v půl jedné v noci na konečné stanici trasy A Nemocnice Motol. Byli jsme rádi, že nám byla nabídnuta možnost pěšího průchodu přímo tunely metra mezi stanicemi Nemocnice Motol a Petřiny. Na těchto několika kilometrech tunelů je totiž vidět spoustu zajímavostí ze stavebního hlediska. Například obě stanice jsou obratové, to znamená, že zde mohou soupravy metra končit a pomocí výhybek přejet na protisměrnou kolej. Obě obratiště jsme si prohlédli a ve stanici Petřiny nás zaujala přívodní kolejnice, která ležela podél koleje připravená k výměně. Z technologického hlediska je tento úsek také zajímavý, protože se část tunelu v úseku od Nemocnice Motol zhruba pod křižovatku Vypich budovala jako dvoukolejný tunel Novou rakouskou tunelovací metodou. Za Vypichem pak byla vybudována startovací jáma pro dva stroje TBM – Tondu a Adélu, které razily dva jednokolejné tunely z Vypichu před stanici Petřiny. Stanice sama je pak vyražena opět Novou rakouskou tunelovací metodou. Byl to velký zážitek moci sestoupit z nástupiště dolů mezi koleje a jít osvětlenými tunely stejnou cestou, kterou lze normálně absolvovat jen ve voze metra. Všimli jsme si spousty detailů, kterých si běžný cestující nemůže v setmělém tunelu všimnout – například odvětrávací šachty nebo spojky mezi oběma jednokolejnými tunely. Pan Krulikovský nám o všem podal zasvěcený výklad. Všichni jsme se pak plni dojmů rozešli v půl třetí ráno na liduprázdných Petřinách a doufám, že přes obtíže spojené s následnou dopravou do našich domovů budeme na tuto exkurzi ještě dlouho vzpomínat.

Ing. Jana Vitásková